16 maj

Fyrans födelsedag. Den yngstes. Hipp, hipp, hurra! Förväntningarna på morgonvädret har sjunkit dramatiskt de senaste dagarna. Nu är man tacksam för att det inte regnar. Molnigt och svalt. Frun föreslår en kort gemensam promenad till brevlådan. Ska tillbaka och baka frukostbröd till morgonens servering. Accepteras.

Samtalade med mamma igår. Hon har invändningar mot att jag kallar ån för en å. Är tydligen ett djupt och brett urgrävt dike för att dränera åkrarna. Ett krondike. Grävd av kronans män. Kallades tydligen militärdiket av dem som växt upp här. Nåväl. Har alltid betraktat den som en å. Kommer att göra så även i fortsättningen. En liten. Ständigt flöde under bron. Vanliga diken finns längs vägen. Dessutom finns utloppet för en större å längst in i viken. Passerar närmaste samhället på vägen hit. 25 kilometer lång.

Fakta: ”Krondiken grävdes under 1800- och in på 1900-talet med staten som arbetsgivare. Tanken var att dessa diken skulle tillföra mer jordbruks-, betes- och skogsmark. Anlades på myrmarker, torvmarker eller gamla sjöbottnar. Grävdes för handav arbetslösa (eller militärer uppenbarligen) som beredskapsarbete.”

Möter en kvinna som bor vid T-korsningen där soptunnorna står. Iförd ryggsäck och stövlar med en liten pudel i koppel. Hämtar morgontidningarna. Fotograferar gula blommor bredvid ett dike. Begränsade växtkunskaper innebär att man får ta tekniken till hjälp. Har en sådan applikation i mobilen. Visar sig vara kabbleka. Borde kanske en någorlunda allmänbildad person känna till. Nu vet jag. Sägs att strömmingen går till längre ut i viken när den blommar.

Passerar kvinnan på hemvägen. Byter några ord. Pudeln visar sig vara ett halvår gammal. Benämns pandemihund. En mås sätter sig på grannhusets skorsten och skriker ut sin förtvivlade längtan efter en partner. Låter i alla fall så. Skarvar har tagit plats på ett stenrös i viken. Vågar sig in här emellanåt. Hoppas de försvinner när båttrafiken blir mer frekvent. Går ner för att fotografera. Plaskar till i närheten när en tärna försöker fånga något ätbart vid ytan.

Ser reklamfilm för Oatly. Imponerad av deras kommunikation. Kreativt och med glimten i ögat. En av strategierna för att positionera ett varumärke är att välja ut en huvudfiende som man förhåller sig till. I det här fallet är komjölk kontrahenten. Begåvat gjort av en begåvad reklambyrå. Och inte minst en modig uppdragsgivare. Det viktigaste av allt.

Vinkar av födelsedagsbarnet. Solen tittar fram. Lunch. Lugn eftermiddag. Fotboll. Dagens höjdpunkt. Derby mot Djurgården. Nervöst. Spelar bra men ligger under i halvtid. Reducerar. Släpper in ett till. Ångest. Forcerar. Får in ytterligare ett mål. Bud på fler. Oavgjort med mersmak. Hoppet lever. Softar. Tidig kväll.